اخبار روستای بردیان

روستای بردیان فرصتها وچالشها

در این مطلب قصد داریم در مورد روستای بردیان از نظر فرصتهای بالالقوه و چالشهای پیش روی این روستا از مناظر مختلف اجتماعی اقتصادی و ژئوپلوتیک جغرافیایی آن بپردازیم و ببینیم فرصتها و موانع در روستا چیست؟
پس در ادامه همراه باشید تا به صورت بخش به بخش به جزئیات موضوع بپردازیم.

روستای بردیان و فرصتها وچالشهای جغرافیایی


ازجمله چالشها جغرافیایی موجود این است که روستا با فاصله ۹ کیلومتری از مرکز شهرستان متبوع،یعنی چرام قرار دارد وفاصله تا مرکز شهرستان کهگیلویه نزدیک به ۱۳ کیلومتر است.
که همین امر وقرابت صرفا جغرافیایی این روستا را از لحاظ تقسیمات کشوری تابع شهرستان چرام قرار داده است،ونکته چلش برانگیز دقیقا همینجاست که تمام مراودات اجتماعی واقتصادی و زندگی روزمره و رفت وآمد اهالی روستا در شهر دهدشت است.عموم افرادی که کسب وکار بازاری دارند وحتی کسانی که جزو جامعه شاغل در بدنه دولت و یا آموزش وپرورش هستند عموما در شهر دهدشت مشغول کار وفعالیت هستند.
در مقاطع تحصیلی که مدارس در روستا وجود ندارد، دانش آموزان روستا هم در شهر دهدشت مشغول تحصیل هستند،حتی پایانه روستا که سرویس مسافربری بین شهری است سالهاست که فقط در مسیر روستا تا دهدشت در رفت وآمد هستند و شهرداری ونقلیه دهدشت مکان مشخصی هم جهت پارکینگ تاکسی های روستا در دهدشت مقرر کرده است.
مسائل ذکر شده در مرور زمان باعث شده که  این فاصله عرفی واجتماعی پیش آمده بین اهالی روستا و شهری که تابع آن است یعنی چرام،نوعی بی میلی مذمن ودوطرفه بین تابع ومتبوع به وجود بیاید.یعنی نه اهالی رغبت و قرابتی با شهر چرام دارند و طرف مقابل هم گویی یک زیرمجموعه مازاد را دارد یدک می کشد.
نهایتا این جریان فرزندخواندگی اجباری ما واین نامادری آنها لطمات زیادی به این روستا زده است.
نمود این لطمات را در بحث استخدام ها مسئولیتها و یا تخصیص بودجه ها کاملا مشهود است.
نبود امکانات دولتی، پاسگاه ونیروی انتظامی جهت تامین امنیت ویا رفاهی مثل پارک وشهربازی جهت تفریحات خانواده ها کمترین تبعات این مسئله است.
البته درست است که موارد گفته چالشهایی است که برای روستا وجود دارد اما از زوایای دیگر وقتی نگاه کنیم فرصتهای زیادی در دل همین کمبودها به چشم میخورد که در ادامه توضیح میدهیم.
روستای بردیان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر و تقریبا بیش از ۷۰۰ خانوار جزو بزرگترین روستاهای شهرستان و شاید استان باشد. وجود زمینهای مسطح در ظلع شمال و شمال غرب روستا پتانسل بسیار بزرگی در جهت رشد مسکونی ایجاد کرده که به اندازه یک شهر چند ده هزار نفری فضای محیطی مسطح موجود است. وجود شهرک صنعتی در نزدیکی روستا نیز یک پتانسیل البته به شرط امکانات برای اشتغال است. درمجموع شرایط ذکر شده میتواند در آینده زمینه تبدیل وضعیت از روستا به دهستان بخش یا شهرستان را به راحتی فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا